Page 17 - index
P. 17

Město Kladno v 19. a 20. století prožívalo       vacích škol a jako jedno z prvních měst požá-
            období největšího rozkvětu. Nemělo však po-         dalo o státní subvenci.

            třebnou intelektuální základnu, a proto jeho
            představitelé několikrát zažádali o  povolení          A  podařilo se. Město obdrželo od  státu
            zřídit střední školu. Postupně na území měs-        částku 600 tisíc korun, za podpory prvního

            ta vznikala řada škol např. reálné gymnázium        prezidenta T.G. Masaryka darovala městská
            nebo vyšší průmyslová škola. Změnami pro-           rada pozemek, kde kdysi stával důl Amálie.
            cházelo i učňovské školství, které navazovalo       Na stavbu přispěly peněžní ústavy, školní vý-
            na  dobrou předválečnou tradici. Společnou          bor si ale přesto musel vzít komunální půjč-

            snahou se stalo vybudování činné, aktiv-            ku u Občanské záložny ve výši 1,4 miliónu
            ní, tvořivé a pracovní školy. Připomeňme si         korun, kterou posléze podle poměru učňů
            na tomto místě, jak postupně vznikala budova        uhradily jednotlivé obce. Kladno 70 procent,

            naší školy, která k dnešnímu dni slaví úcty-        Kročehlavy 20, Dubí a  Rozdělov 5 procent
            hodných 90 let.                                     z celkové částky. Pouze velké průmyslové zá-
                                                                vody podle dostupných údajů na stavbu nové

               Největším problémem kladenského uč-              školy odmítly přispět.
            ňovského školství v této době bylo umístění
            výuky, protože chyběly prostory. Školní vý-            Na stavbu školy byla vypsána veřejná sou-

            bor kladenských pokračovacích škol proto            těž a z dvaceti podaných návrhů vyšel vítěz-
            od roku 1927 usiloval o postavení samostat-         ně projekt  kročehlavského  rodáka Rudolfa
            né budovy, ve které by byly sloučené všechny        Černého, profesora Státní průmyslové školy
            pokračovací školy včetně kupecké. Výjimkou          v Praze, a tak vzniká významný objekt mo-

            byla škola pro živnosti kovodělné, která měla       derní architektury. Stavba je příkladem funk-
            být  připojená  ke  státní  průmyslové  škole.      cionalistické architektury meziválečného ob-
            Město pohotově využilo nově zřízeného fon-          dobí. Vyznačovala se účelností dispozičního

            du ministerstva školství pro stavbu pokračo-        řešení, prostorností chodeb a schodišť i dob-




                                                             13
                                                                                                1930–2020
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22