Page 21 - index
P. 21

V roce 1933 se žáci Masarykovy školy práce             Na troskách Československa byl vytvořen
            zúčastnili s úspěchem Jarního veletrhu v Pra-       protektorát Čechy a  Morava. Život na  oku-

            ze. Na podzim 1932 začala škola pořádat kur-        povaném území byl podřízen příkazům Říše.
            zy pro nezaměstnané tovaryše.                       V  této době byla zavedena povinná výuka
                                                                němčiny, což korespondovalo s plány na likvi-

               Podobu světa mění v letech 1929-1933 svě-        daci Čechů a jejich poněmčení. Protektorátní
            tová hospodářská krize. Politika appeasemen-        úřady začaly postupně zasahovat nejen do or-
            tu  léta  uplatňovaná  fašistickými  státy  vyvr-   ganizace školy, ale i do obsahu učiva. Některé
            cholila 29. září 1938  Mnichovskou dohodou,         učebnice byly okamžitě zakázány. Návštěva

            která byla předzvěstí totálního zničení Česko-      škol byla omezena norimberskými zákony.
            slovenska a příprav na válku. Anglie a Francie      Židovské děti byly z výuky vykázány a zažily
            naléhají na ČSR, aby umožnila fašistickému          nejkrutější zacházení. Postupně byly zavírány

            Německu v čele s A. Hitlerem obsadit naše           české střední školy. S postupující válkou byly
            pohraniční území, protože v tom viděly mož-         vybrané ročníky nasazovány na práci v továr-
            nost záchrany míru pro Evropu.                      nách Říše nebo k pracovním sborům odklíze-

                                                                jícím trosky ve městech.
               Odtržení českého pohraničí v  roce 1938
            znamenalo stěhování českých obyvatel do vni-           Výuka byla omezována i z hospodářských

            trozemí, řada rodin přišla právě i do Kladna        důvodů, protože byl nedostatek paliva i škol-
            a jeho blízkého okolí. Hitler se s obsazením        ních pomůcek. Velmi často byly školy přemě-
            československého pohraničí ale nespokojil           ňovány na lazarety a ubytovny vojsk. Přesto
            a 15. března 1939 následovala okupace naše-         se spousta učitelů snažila udržovat ve svých

            ho území. Za několik měsíců v Evropě propu-         třídách vlasteneckého ducha a  optimismus.
            ká 2. světová válka (1939-1945), která dostá-       Jejich snaha o udržení kvalitní výuky v těchto
            vá postupně podobu globálního vojenského            těžkých časech byla obdivuhodná. Psychický

            konfliktu.                                          nátlak, koncentrační tábory, vězení, popravy,




                                                             17
                                                                                                1930–2020
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26