Page 25 - index
P. 25

Po skončení 2. světové války muselo Čes-         pokračovat v  duchu předválečného demo-
            koslovensko řešit řadu hospodářských problé-        kratického  období. Po  katastrofální situaci,

            mů, které se negativně odrážely i v organizaci      způsobené nacistickou okupací, se jevila jako
            školství.                                           jediná  cesta pomoci  československému škol-
                                                                ství jeho reforma. Poválečné období je spoje-

               První poválečná léta byla léta obnovy vál-       no s bojem za jednotnou školu, ke které se
            kou narušené výuky na všech stupních škol.          přikláněl i prezident E. Beneš. Již v tom ob-
            Učňovské školství v roce 1954 přechází pod          dobí byla patrná prosovětská orientace škol-
            správu  ministerstva  místního  hospodářství        ství, což lze zdůvodnit politickým vývojem

            a učební doby některých oborů se pro potřeby        společnosti po osvobození značné části Čes-
            rychlého zabezpečení provozu mění na dvou-          koslovenska Rudou armádou. Ruský jazyk je
            leté,  později  se  opět  sjednocují  na  tři  roky.   zařazen jako nový povinný předmět.  Poprvé

            Masarykova škola práce v této době navazuje         v dějinách českého školství bylo zavedeno vy-
            na dobrou předválečnou tradici a připravuje         sokoškolské studium pro pedagogy. Zároveň
            do života stovky učňů z blízkého i vzdálené-        však toto období provázel nedostatek kvalifi-

            ho okolí.                                           kovaných učitelů.


               Žákům a  studentům bylo umožněno si                 V únoru r. 1948 se situace v zemi dosti zá-

            rychle doplnit vzdělání, když jim bylo za vál-      sadně změnila. Komunistická strana ovládla
            ky znemožněno dostudovat. Posluchárny vy-           všechny rozhodující pozice ve státě a zavedla
            sokých škol ale zdaleka nedostačovaly, chybě-       diktaturu proletariátu, postupem času jsme
            ly učební pomůcky a učebnice.                       se stali satelitem Sovětského svazu v  socia-

                                                                listické soustavě. Byly odstraněny všechny
               Začala nová etapa rozvoje československé-        samosprávní prvky ve  školství, zlikvidová-
            ho školství, které procházelo řadou legislativ-     ny demokratické instituce, které ovlivňova-

            ních změn. Snahou tehdejších politiků bylo          ly vzdělávání mládeže. Veškeré školy byly




                                                             21
                                                                                                1930–2020
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30