Page 25 - index
P. 25
Po skončení 2. světové války muselo Čes- pokračovat v duchu předválečného demo-
koslovensko řešit řadu hospodářských problé- kratického období. Po katastrofální situaci,
mů, které se negativně odrážely i v organizaci způsobené nacistickou okupací, se jevila jako
školství. jediná cesta pomoci československému škol-
ství jeho reforma. Poválečné období je spoje-
První poválečná léta byla léta obnovy vál- no s bojem za jednotnou školu, ke které se
kou narušené výuky na všech stupních škol. přikláněl i prezident E. Beneš. Již v tom ob-
Učňovské školství v roce 1954 přechází pod dobí byla patrná prosovětská orientace škol-
správu ministerstva místního hospodářství ství, což lze zdůvodnit politickým vývojem
a učební doby některých oborů se pro potřeby společnosti po osvobození značné části Čes-
rychlého zabezpečení provozu mění na dvou- koslovenska Rudou armádou. Ruský jazyk je
leté, později se opět sjednocují na tři roky. zařazen jako nový povinný předmět. Poprvé
Masarykova škola práce v této době navazuje v dějinách českého školství bylo zavedeno vy-
na dobrou předválečnou tradici a připravuje sokoškolské studium pro pedagogy. Zároveň
do života stovky učňů z blízkého i vzdálené- však toto období provázel nedostatek kvalifi-
ho okolí. kovaných učitelů.
Žákům a studentům bylo umožněno si V únoru r. 1948 se situace v zemi dosti zá-
rychle doplnit vzdělání, když jim bylo za vál- sadně změnila. Komunistická strana ovládla
ky znemožněno dostudovat. Posluchárny vy- všechny rozhodující pozice ve státě a zavedla
sokých škol ale zdaleka nedostačovaly, chybě- diktaturu proletariátu, postupem času jsme
ly učební pomůcky a učebnice. se stali satelitem Sovětského svazu v socia-
listické soustavě. Byly odstraněny všechny
Začala nová etapa rozvoje československé- samosprávní prvky ve školství, zlikvidová-
ho školství, které procházelo řadou legislativ- ny demokratické instituce, které ovlivňova-
ních změn. Snahou tehdejších politiků bylo ly vzdělávání mládeže. Veškeré školy byly
21
1930–2020