Page 27 - index
P. 27
znárodněny, oficiálním cílem těchto změn politický růst a sounáležitost s režimem před
se stala výchova mladých komunistů, stráž- odbornými znalostmi a odborným růstem.
ců lidové demokracie a pokrokových ideálů. Učitelská profese byla v mnoha oblastech de-
Do škol byla zavedena politická výchova, valvována nahrazováním skutečných odbor-
stavělo na principech socialistické ideologie. níků méně zdatnými, mnohdy až neprofesi-
Vzdělávání mělo probíhat v duchu pokroko- onálními lidmi, kteří místo odbornosti měli
vých národních tradic, v duchu humanity, vyhovující kádrový profil. Velký vliv na mlá-
vychovávat se mělo k samostatnému myšlení dež měly Československý svaz mládeže a Pio-
a cílevědomému jednání, činorodé práci, spo- nýrská organizace.
lupráci a touze se dále vzdělávat, k budova-
telskému úsilí. Mládež měla být vzdělávána Určitý trend návratu k demokratickému
v duchu demokratických principů a úkolem školství, k uvolnění cenzury lze zaznamenat
bylo vychovat statečné obránce vlasti a za- v druhé polovině šedesátých let v souvislosti
stánce pracujících v socialismu. s tzv. pražským jarem. Tento trend však byl
záhy ukončen s nástupem normalizace, kdy se
Zcela byly potlačeny soukromé a alterna- stát navrátil k totalitě, opět převzal školství pod
tivní školy, vliv církve byl omezen na mini- tvrdou kontrolu a kladl důraz na kádrové po-
mum. I když se všude psalo o demokratiza- sudky pedagogů a studentů, kdy například ne-
ci, ve skutečnosti existoval velký ideologický souhlas se srpnovým vstupem vojsk Var šavské
tlak ze strany komunistické vlády ve všech smlouvy na území Československa 21. srpna
oblastech společnosti, represe namířené proti 1968 znamenal v podstatě konec jejich kari-
odpůrcům režimu byly na denním pořádku. éry. Rovněž Jan Palach, student filozofické
Řada lidí uprchla do exilu před sílícím tota- fakulty, který se upálil r. 1969, se nedokázal
litním režimem. Byl potlačován individualis- se smířit s potlačováním svobod a s okupací
mus jak žáků a studentů, tak pedagogických vojsk Varšavské smlouvy. Pocity beznaděje ho
pracovníků. U pedagogů byl upřednostňován dovedly až na samotný práh smrti.
23
1930–2020