Page 27 - index
P. 27

znárodněny, oficiálním cílem těchto změn            politický růst a sounáležitost s režimem před
            se stala výchova mladých komunistů, stráž-          odbornými  znalostmi a  odborným růstem.

            ců lidové demokracie a pokrokových ideálů.          Učitelská profese byla v mnoha oblastech de-
            Do  škol byla zavedena politická výchova,           valvována nahrazováním skutečných odbor-
            stavělo na principech socialistické ideologie.      níků méně zdatnými, mnohdy až neprofesi-

            Vzdělávání mělo probíhat v duchu pokroko-           onálními lidmi, kteří místo odbornosti měli
            vých národních tradic, v  duchu humanity,           vyhovující kádrový profil. Velký vliv na mlá-
            vychovávat se mělo k samostatnému myšlení           dež měly Československý svaz mládeže a Pio-
            a cílevědomému jednání, činorodé práci, spo-        nýrská organizace.

            lupráci a touze se dále vzdělávat, k budova-
            telskému úsilí. Mládež měla být vzdělávána             Určitý trend návratu k  demokratickému
            v duchu demokratických principů a úkolem            školství, k uvolnění cenzury lze zaznamenat

            bylo vychovat statečné obránce vlasti a  za-        v druhé polovině šedesátých let v souvislosti
            stánce pracujících v socialismu.                    s tzv. pražským jarem. Tento trend však byl
                                                                záhy ukončen s nástupem normalizace, kdy se

               Zcela byly potlačeny soukromé a alterna-         stát navrátil k totalitě, opět převzal školství pod
            tivní školy, vliv církve byl omezen na mini-        tvrdou kontrolu a kladl důraz na kádrové po-
            mum. I když se všude psalo o demokratiza-           sudky pedagogů a studentů, kdy například ne-

            ci, ve skutečnosti existoval velký ideologický      souhlas se srpnovým vstupem vojsk Var šavské
            tlak ze strany komunistické vlády ve  všech         smlouvy na  území Československa 21. srpna
            oblastech společnosti, represe namířené proti       1968 znamenal v podstatě konec jejich kari-
            odpůrcům režimu byly na denním pořádku.             éry.  Rovněž  Jan  Palach,  student  filozofické

            Řada lidí uprchla do exilu před sílícím tota-       fakulty, který se upálil r. 1969, se nedokázal
            litním režimem. Byl potlačován individualis-        se smířit s potlačováním svobod a s okupací
            mus jak žáků a studentů, tak pedagogických          vojsk Varšavské smlouvy. Pocity beznaděje ho

            pracovníků. U pedagogů byl upřednostňován           dovedly až na samotný práh smrti.




                                                             23
                                                                                                1930–2020
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32