Page 31 - index
P. 31
Jakými cestami se po roce 1989 vydala naše školství, mládeže a tělovýchovy a následně Par-
škola? lamentem schválen Národní program rozvoje
Postupně začínal upadat zájem o prodavač- vzdělávání v České republice, tzv. Bílá kniha,
ské učební obory. Proto SOU obchodní rozšiřu- která ukazuje, jakým směrem by se mělo ubí-
je o nabídku maturitního oboru Rodinná škola. rat vzdělání v našem státě, aby jeho kvalita, cíle
Ta se v roce 1992 osamostatnila a přestěhova- a obsah odpovídaly požadavkům dnešní moderní
la do Domu techniky na Sítné. V následujících společnosti. V souvislosti s tím došlo k postupné-
letech proto SOU obchodní rozšiřuje nabídku mu zavádění dvou cizích jazyků na všech typech
o obor provoz služeb pro domácnost, kuchař škol. Studenti středních a vysokých škol mají
číšník, švadlena, aranžér, dvouleté nástavbové možnost studovat i na zahraničních školách. Jsou
obory společné stravování, podnikání v oboru vedeni k tvůrčí činnosti, flexibilitě, komunikativ-
obchodu a služeb a čtyřleté obory obchodník ním a kulturním schopnostem. Jednoznačně se
a poštovní manipulant. Rodinná škola získala klade důraz na zvyšování kvality vzdělání. Velký
v roce 1997 statut SOŠ. V rámci optimaliza- pokrok se učinil v oblasti integrace zdravotně po-
ce středních škol ve Středočeském kraji došlo stižených a sociálně znevýhodněných dětí.
v roce 2003 ke sloučení Střední odborné školy Celé vzdělávání v našem státě se nese v de-
(původně Rodinné školy) a SOU obchodního. mokratickém duchu. Škola vede žáky k osvojení
V současné době nese zařízení název Střední od- strategického učení, na jehož základě jsou je-
borná škola a Střední odborné učiliště Kladno, dinci motivováni k celoživotnímu učení a tvo-
náměstí E. Beneše 2353, Kladno. řivému myšlení, řešení problémů, učí se ko-
Od roku 1990 docházelo postupně k většímu munikovat a spolupracovat, chránit své fyzické
posílení samostatnosti škol zaváděním právní a duševní zdraví, hodnoty a životní prostředí,
subjektivity. Školy získávaly větší nezávislost učí se toleranci, ohleduplnosti k jiným lidem,
v rozhodování ve finančních, personálních a or- kulturám a duševním hodnotám. Poznávají své
ganizačních oblastech. schopnosti a se svými vědomostmi a dovednost-
V roce 2001 byl vypracován Ministerstvem mi je uplatňují při rozhodování o dalším životě.
27
1930–2020