Page 7 - index
P. 7
Historie naší školy
v kontextu vývoje školství
90. výročí naší školy se pro nás stalo výzvou k tomu, abychom se zamysleli nad
tím, jakými zásadními změnami, které odrážely potřeby života moderního člověka,
prošlo české školství v předcházejících staletích. A tak se postupně rodil nápad
vytvořit almanach, v němž jsme se pokusili poukázat na historické souvislosti,
které ovlivnily současné školství, a zachytit část historického vývoje naší školy.
České školství prošlo za posledních 100 let si zavedený pojem školního roku a školních
řadou reforem, které odrážely technický prázdnin, stanovený školní týden, který obsa-
a společenský pokrok i politický vývoj země. huje určitý počet vyučovacích hodin.
Proměnila se délka školní docházky a styl
výuky, přibylo středních a hlavně vysokých Učitelé se snaží navazovat v mnohém
škol, v učitelských sborech vzrostl počet žen na zásady Komenského, který položil zákla-
na úkor mužů. Přesto školství stále zůstává dy dnes tak uznávaného a vyhledávaného
věrné některým tradicím z dob J. A. Komen- zážitkového vyučování. Snad je důležité při-
ského a Marie Terezie. Významné reformy pomenout, že J. A. Komenský viděl ideální
měly postupně zpřístupnit základní vzdělání školu jako „dílnu lidskosti“, kde na prvním
všem vrstvám společnosti a vést k odstranění místě stojí zájem o žáky a jejich všestranný
negramotnosti. rozvoj. Myšlenky, které byly vysloveny před
staletími, jsou aktuální i v dnešním školství.
Organizační struktura školství se od dob Škola by měla u člověka harmonicky rozvíjet
habsburské monarchie v mnohém změnila, tři dary: myšlení, mluvení a jednání, aby byl
ale v některých aspektech se rozsahem po- tento jedinec ve všem vzdělaný a aby získal
dobá dnešnímu systému. Dodnes máme kdy- „sůl moudrosti“.
3
1930–2020