Page 7 - index
P. 7

Historie naší školy


            v kontextu vývoje školství



               90. výročí naší školy se pro nás stalo výzvou k tomu, abychom se zamysleli nad

               tím, jakými zásadními změnami, které odrážely potřeby života moderního člověka,
               prošlo české školství v předcházejících staletích. A tak se postupně rodil nápad
               vytvořit almanach, v němž jsme se pokusili poukázat na historické souvislosti,

               které ovlivnily současné školství, a zachytit část historického vývoje naší školy.


               České školství prošlo za posledních 100 let      si zavedený pojem školního roku a školních
            řadou reforem, které odrážely technický             prázdnin, stanovený školní týden, který obsa-
            a společenský pokrok i politický vývoj země.        huje určitý počet vyučovacích hodin.

            Proměnila se délka školní docházky a  styl
            výuky, přibylo středních a  hlavně vysokých            Učitelé se snaží navazovat v  mnohém
            škol, v učitelských sborech vzrostl počet žen       na zásady Komenského, který položil zákla-

            na  úkor mužů. Přesto školství  stále zůstává       dy  dnes  tak  uznávaného  a  vyhledávaného
            věrné některým tradicím z dob J. A. Komen-          zážitkového vyučování. Snad je důležité při-
            ského  a  Marie  Terezie.  Významné  reformy        pomenout, že J. A. Komenský viděl ideální

            měly postupně zpřístupnit základní vzdělání         školu jako „dílnu lidskosti“, kde na  prvním
            všem vrstvám společnosti a vést k odstranění        místě stojí zájem o žáky a jejich všestranný
            negramotnosti.                                      rozvoj.  Myšlenky, které byly vysloveny před
                                                                staletími, jsou aktuální i v dnešním školství.

               Organizační  struktura  školství se  od  dob     Škola by měla u člověka harmonicky rozvíjet
            habsburské monarchie v  mnohém změnila,             tři dary: myšlení, mluvení a jednání, aby byl
            ale v  některých aspektech se rozsahem po-          tento jedinec ve všem vzdělaný a aby získal

            dobá dnešnímu systému. Dodnes máme kdy-             „sůl moudrosti“.




                                                             3
                                                                                                1930–2020
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12