Page 9 - index
P. 9

S  tímto odkazem se naše současné škol-          se cestou reformních změn v celé monarchii.
            ství jednoznačně ztotožňuje. Komenský vždy          Stranou nezůstane ani reforma školství. Právě

            zůstane pro většinu pedagogů inspirací a  je        za vlády Marie Terezie začaly být na našem
            právem považován za  předchůdce veškeré             území zakládány první školy na  úrovni zá-
            moderní školské výchovy. Ani po více než             kladního a středního školství. Marie Terezie

            třech staletích od  jeho smrti nebyly                     si uvědomovala, že úpadek vzdělávání
            jeho myšlenky překonány a  veškeré                          je velkou překážkou pro rozvoj země.
            reformní snahy, které budou v dal-                           Proto vydala nařízení o povinné škol-
            ších staletích následovat, budou sta-                         ní docházce. Školská reforma byla

            vět na  podobných základech, jako                             provedena na základě Všeobecného
            stavěl kdysi Komenský. Byla to právě                         školního řádu roku 1774 a s drobný-
            instituce školy, která začala v novově-                     mi změnami platila téměř 100 let, a to

            ku měnit tvář a fungování společnosti.                    až do nové úpravy elementárního škol-
            Osvícenské reformy a  rozvoj moderní vědy           ství provedené v Rakousku v roce 1869. Tak
            podemílaly tradiční pilíře středověkého živo-       vznikla první soustava elementárního školství

            ta. Škola se stala místem, kde o vliv soupeřila     vybudovaná na Komenského principu jednot-
            církev  oproti rodícímu se  modernímu  státu,       nosti, v níž jednotlivé stupně škol na sebe ob-
            jehož vznik a fungování rozvoj školské sousta-      sahově navazovaly. Tím byl proveden historic-

            vy v novověku umožnil.                              ky první zásah státu do školního vzdělávání
                                                                u nás. České školy byly v této době i v dalších
                                                                staletích pod vedením a silným vlivem rakous-
                                                                kého školství. Zanedbatelný nebyl ani vliv

               Sledujeme-li vývoj školství v  historickém       církve. Jazykem, který byl upřednostňován
            čase, neměla by naší pozornosti uniknout ani        při výuce, byla němčina. Vyučování na všech
            osobnost Marie Terezie, která po  svém otci         typech škol bylo založeno na  memorování

            Karlovi VI. usedá na habsburský trůn a vydává       a tělesné tresty byly přípustné.




                                                             5
                                                                                                1930–2020
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14