Page 9 - index
P. 9
S tímto odkazem se naše současné škol- se cestou reformních změn v celé monarchii.
ství jednoznačně ztotožňuje. Komenský vždy Stranou nezůstane ani reforma školství. Právě
zůstane pro většinu pedagogů inspirací a je za vlády Marie Terezie začaly být na našem
právem považován za předchůdce veškeré území zakládány první školy na úrovni zá-
moderní školské výchovy. Ani po více než kladního a středního školství. Marie Terezie
třech staletích od jeho smrti nebyly si uvědomovala, že úpadek vzdělávání
jeho myšlenky překonány a veškeré je velkou překážkou pro rozvoj země.
reformní snahy, které budou v dal- Proto vydala nařízení o povinné škol-
ších staletích následovat, budou sta- ní docházce. Školská reforma byla
vět na podobných základech, jako provedena na základě Všeobecného
stavěl kdysi Komenský. Byla to právě školního řádu roku 1774 a s drobný-
instituce školy, která začala v novově- mi změnami platila téměř 100 let, a to
ku měnit tvář a fungování společnosti. až do nové úpravy elementárního škol-
Osvícenské reformy a rozvoj moderní vědy ství provedené v Rakousku v roce 1869. Tak
podemílaly tradiční pilíře středověkého živo- vznikla první soustava elementárního školství
ta. Škola se stala místem, kde o vliv soupeřila vybudovaná na Komenského principu jednot-
církev oproti rodícímu se modernímu státu, nosti, v níž jednotlivé stupně škol na sebe ob-
jehož vznik a fungování rozvoj školské sousta- sahově navazovaly. Tím byl proveden historic-
vy v novověku umožnil. ky první zásah státu do školního vzdělávání
u nás. České školy byly v této době i v dalších
staletích pod vedením a silným vlivem rakous-
kého školství. Zanedbatelný nebyl ani vliv
Sledujeme-li vývoj školství v historickém církve. Jazykem, který byl upřednostňován
čase, neměla by naší pozornosti uniknout ani při výuce, byla němčina. Vyučování na všech
osobnost Marie Terezie, která po svém otci typech škol bylo založeno na memorování
Karlovi VI. usedá na habsburský trůn a vydává a tělesné tresty byly přípustné.
5
1930–2020